Merak Ettikleriniz Hakkında Bilgi Alabileceginiz Bir Blog Ve Artık Çok Daha Fazlası..


15 Eylül 2015 Salı

Öğrenmeyi Öğrenme - Motivasyon ve Öğrenme Stratejileri



Bu makale beyinokulum.com dan alıntıdır. Daha fazlasına erişmek için www.beyinokulum.com-Tıklayınız.


Öğrenmeyi Öğrenme - Motivasyon ve Öğrenme Stratejileri


Öğrenme kavramı temelde fizyolojik bir kavramdır. Beyindeki kimyasal ve elektriksel değişimler sonucu bilgileri öğreniriz. Ancak kişide var olan bilgi tek başına bir anlam ifade etmez. Bilginin nasıl alınıp işlendiği çok önemlidir. Bu nedenle kişinin ‘öğrenme’ kavramından çok ‘öğrenmeyi öğrenme’ kavramını anlaması gerekir.

Öğrenme adım adım gerçekleşen önemli bir yolculuktur. Öğrenme için önce ihtiyaç tanımlanmalıdır. Daha sonra o ihtiyaca yönelik motivasyonun sağlanması ve çaba yönetiminin devreye girmesi gereklidir. Böylece öğrenme süreci ile ilgili farkındalığın olması, öğrenmenin hızına, kalıcılığına ve işlevselliğine etki eder. İçselleştirme yani otomatikleştirme, öğrenmenin kişide oturmasını, her ihtiyaç duyulduğunda çok kısa sürede öğrenilmiş bilgiye ulaşılmasını sağlar.

Öğrenmeyi öğrenmek için gerekli olan beceriler ve stratejiler genel olarak şunlardır;

Hedef Belirleme:
 Hedef belirleme öğrencinin odaklanmasını sağlayan, harekete geçiren, motive eden, kararlılığını yükselten bir araç ve öğrenmenin ilk aşamasıdır. Hedef; belirli, ölçülebilir, eylem odaklı, zaman olarak uygun ve gerçekçi olmalıdır.

Motivasyon:
 İnsan davranışlarının temelinde ihtiyaçlar yer almaktadır. Bu ihtiyaçlar insanı harekete geçiren itici gücü oluşturur.İşte bu itici güce “motivasyon” adı verilir.Motivasyonu sağlayabilmek için öncelikle motivasyonun önündeki engellerin kaldırılması gerekir. Bu engeller;çalışmaya     başlayamamak, çalışmayı  sevmemek, başka şeyler yapmayı istemek olarak ortaya çıkmaktadır. Bu engellerin ortadan kaldırılması için öğrenciyi motive eden ve demotive eden durumların belirlenmesi etkilidir.

Zaman Yönetimi: 
Çalışmak için gerekli olan zamanı ne kadar iyi yönetildiğini ifade etmek için kullanılır. Zaman yönetimi; hedef belirleme, hedefleri önceliklendirme, belirlenen hedefleri haftalık ve günlük olarak planlama, takip etme, gözden geçirme ve yerine getirme gibi aşamalar içermektedir.

Organize Olma: 
Çalışma ve öğrenme ortamlarını düzenlenmeyi, ders notlarına ve ders materyallerine ilişkin çizelgeler, taslaklar hazırlamayı, ders kitaplarından ve ders notlarından en önemli noktaları seçmeyi içerir.

Dikkat ve Hafıza: 
Dikkat, etrafta dikkat dağıtacak unsurlar olduğu halde, hedeflenen görev ile ilgilenmeyi sürdürme yeteneğidir.Hafıza ise bilginin depolandığı ve gerek duyulduğunda bilginin çağrıldığı yerdir. Dikkat ve hafıza öğrenme süreçlerini etkileyen en önemli bilişsel becerilerdir.

Biliş ve Üstbiliş:
 Biliş, 
dünyayı tanımayı, öğrenmeyi, bilgiyi almayı ve işlemeyi içeren tüm zihinsel süreçleri kapsar. Üstbiliş ise kişinin bilişi ile ilgili farkındalığı ve onun üzerindeki kontrolüdür. Biliş ve üstbiliş; düzenleme, ayrıntılandırma, tekrarlama gibi öğrenme stratejileri kullanılarak geliştirilir.Bilgi, kavram ve zihin haritası gibi yöntemlerden yararlanılması da öğrenmeyi destekleyen yöntemlerdendir.

Not Tutma: 
Materyali depolamanıza ya da kodlamanıza yardımcı olur. Not tutma daha sonra başvurmak üzere ihtiyacınız olana kadar bilgiyi yazılı şekilde saklamanın bir yoludur. Dikkatini verme, düzgünce yazma, gereksiz ve uzun cümlelerden kaçınma ve kendi cümleleriyle not tutma gibi stratejiler içermektedir.

Okuma ve Yazma:
 Okuma, sadece önemli bilginin altını çizme, okurken düşünme, özetler veya görsel gösterimler yapmak, benzer zihinsel resimler kullanma, okurken kendine soru sorma gibi stratejiler içermektedir. Yazma, ise yazmadan önce bildiklerini ve kimin okuyacağını düşünme, buna göre taslak hazırlama ve kaynak gösterme (Web’i kaynak olarak gösterme vb.) gibi stratejileri içermektedir.

Sınav: 
Yorumlama yeteneği gerektiren yazılı sınavlar ve çoktan seçmeli sınavlar olmak üzere iki gruba ayrılmaktadır. Çoktan seçmeli sınavlarda, sorunun tamamını okuma, bütün cevap şıklarını inceleme, alternatif yorumlamalar, mantıklı olmayan şıkları eleme, soruyu son bir kez gözden geçirme gibi stratejileri içermektedir. Yazılı sınavlar ise eleştirel düşünme, analiz etme, ezberleme gibi stratejileri içermektedir.

Eleştirel Düşünme: 
Düşünme esnek ve anlamlı yollarla kazanılan bilgiyi kullanabilme yeteneği olarak ifade edilmektedir. Eleştirel düşünme ise mevcut olan problemi anlamak, içeriğine dair değerlendirmede bulunmak, farklı bakış açılarını değerlendirmeye katmak ve diğer insanların onayına ihtiyaç duymadan değerlendirmelerinin sonucuna uygun hareket edebilme yeteneğidir. Eleştirel düşünme becerilerini bilme ve kullanma, eleştirel düşünceyi engelleyen şeyleri tanıma ve bunlardan kaçınma, eleştirel bir düşünür olma tutumunu benimseme gibi stratejileri içermektedir.

Problem Çözme: 
Problem çözme süreci; problemin belirlenmesi, tanımlanması,  anlaşılması, hipotezler geliştirilmesi, problemin türüne göre uygun yöntem ve stratejilerin belirlenmesi, bilgi toplanması vb.  gibi aşamaları içermektedir.

Yaratıcılık: 
Olmayan bir şeyi hayal edebilme, bir şeyi herkesten farklı yollarla yapabilme ve yeni fikirler geliştirebilme yeteneği olarak ifade edilmektedir. Öğrenme süreçlerinde yaratıcılık gerektiren alanların desteklenmesi önemlidir.

Özel Öğrenme Güçlüğü (ÖÖG) (Disleksi, Disgrafi, Diskalkuli)




Bu makale beyinokulum.com dan alıntıdır. Daha fazlasına erişmek için www.beyinokulum.com-Tıklayınız.

Özel Öğrenme Güçlüğü (ÖÖG) 
(Disleksi, Disgrafi, Diskalkuli)


BrainRx; Bilişsel Becerileri Geliştirme Programı ÖÖG’de sıklıkla sorun yaşanan görsel,işitsel ve işlem hızını güçlendirmeyi hedefleyen egzersizler de sunmakta ve bu sayede öğrenme güçlüğü yaşayan çocuğun okul başarısını arttırmayı amaçlamaktadır.
  • Görsel Beceriler: ÖÖG’ li çocuklar görsel algı, kısa süreli ve uzun süreli görsel hafızada sorunlar yaşayabilirler. Örneğin, bu çocuklar okudukları metinleri, kısa bir sonra tamamen hatırlayamayabilirler.
  • Sözel Beceriler: ÖÖG’li çocuklar özellikle işitsel algılama, kısa ve uzun süreli işitsel hafızada problemler yaşayabilirler. Örneğin, benzer sesli harfleri (b-m, v-f gibi) ayırt etmekte zorlanabilirler.
  • İşlem Hızı: ÖÖG’ li çocukların işlem hızları oldukça yavaştır. Edinilmiş bilgiyi, hızlıca depodan çıkartamayabilirler. Örneğin, yavaş okuyabilirler veya konuşurken gerekli kelimeyi bulmakta zorlanabilirler.
forbrain, ÖÖG’li çocukların geliştirmesi gereken bilişsel becerilerini tespit eder, çocuğun ihtiyacına yönelik bütünsel bir program izler.
Kimler ÖÖG’li Çocuk Olabilir?
‘Z.Ö., 3. Sınıfa giden 8 yaşında bir çocuk. Bütün problemler, okula başladığında patlak verdi. Okulun ilk zamanları her şey gayet iyiyken, ilerleyen haftalarda mutsuz, okula gitmek istemeyen bir çocuk olmaya başladı. Okulda yalnız dolaşan, arkadaşlarıyla oynamayan, ders yapmaktan, ödev yapmaktan nefret eden bir çocuk… Okumayı da bir türlü ilerletemiyordu. Heceleyerek okuyor ve bazı harfleri karıştırıyordu. Ona göre ‘ Harfler dans ediyor, yerinde durmuyordu’. Zekası ile ilgili her hangi bir problem olmamasına rağmen, giderek sınıf arkadaşlarından geride kalmaya başladı. İçine kapanmaya ve bizle de iletişimi kötü olmaya başladı. Çok iyi resim yapmasına rağmen, artık resim yapmak da istemiyordu. Neler oluyordu? ‘
Burada anlatılan hikaye, ÖÖG’nin etkilerini okul hayatıyla birlikte olumsuz olarak yaşamaya başlayan bir çocuğun yaşadığı hikayedir. Bu tarz bir hikayeyle karşılaşma oranı her geçen gün artıyor. Farkındalığın artması, tanılama kriterlerindeki ayırt edici özelliklerin belirginleşmeye başlaması, genetik faktörlerin etkisi, beslenme gibi birçok nedenle ÖÖG tanısı alanların sayısı giderek artıyor. Buradan hareketle ÖÖG’yi bilmenin ve farkında olmanın önemi tartışılmaz hal alıyor.
Özel Öğrenme Güçlüğü (ÖÖG) Nedir?
En genel ifadeyle Özel Öğrenme Güçlüğü (ÖÖG); ‘Bilişsel süreçlerden birinde ya da bir kaçında yetersizlik olması nedeniyle dinleme, düşünme, konuşma, okuma, yazma, matematik problemleri çözme, anlama, yazılı ve sözlü dili kullanmada güçlük’ olarak tanımlanabilir.
Özel Öğrenme Güçlüğü (ÖÖG) Mitleri Nelerdir?
ÖÖG, bir hastalıktır. ÖÖG kesinlikle bir hastalık değildir. Bu yüzden, bir ilacı da yoktur. Çocuk, ÖÖG’nin neden olduğu problemler ile baş etme stratejileri geliştirir.

ÖÖG, zihinsel bir problemdir. ÖÖG, zihinsel bir problem değildir. Aksine, zeka puanları ortalama veya ortalama üstüdür.


ÖÖG zamanla geçer. ÖÖG, zamanla geçmez. Gelişimsel bir problemdir ve ömür boyu sürer. Önemli olan ÖÖG ile yaşamayı öğrenmektir.


ÖÖG, tembelliktir, şımarıklıktır. ÖÖG, tembellik veya şımarıklık değildir. İstediği zaman yapıyor, istemediği zaman yapmıyor gibi bir durum kesinlikle söz konusu değildir. Beyinlerinde gerçekleşen bazı hatalı işlemlerden kaynaklı olarak farklı algılarlar. Ama şu doğrudur ki, her zaman aynı performansı gösteremezler. Bir gün çok iyiyken, diğer gün çok kötü bir performans sergileyebilirler.


ÖÖG, dahi hastalığıdır. Her ÖÖG’li çocuk dahi değildir. Çok özel yetenekler sergilemelerini beklemek, çoğu zaman hem aileyi hem çocuğu yorabilmekte ve üzebilmektedir. Fakat, farklı düşünebilme yetenekleri olabileceği için dahi potansiyeli olan ÖÖG’liler olabilir.
Dört farklı ÖÖG çeşidi vardır;
  • Disleksi (Okuma Güçlüğü)
  • Disgrafi  (Yazma Güçlüğü)
  • Diskalkuli (Matematik Güçlüğü)
  • Dispraksi (Motor Koordinasyon Güçlüğü)
ÖÖG çeşitleri bireyde tek başına görülebileceği gibi birlikte de görülebilmektedir. Yani bir çocukta sadece disleksi varken diğer bir çocukta hem disleksi hem diskalkuli olabilir.
ÖÖG’nin Nedenleri
ÖÖG’ninkesin nedeni bilinmemektedir. Nedenler, kalıtımsal veya çevresel olabilmektedir. Ayrıca biyokimyasal bozukluklar ve merkezi sinir sisteminin hatalı işleyişi başlıca nedenler arasında görülmektedir.
Özel Öğrenme Güçlüğü (ÖÖG)’nin Genel Belirtileri;
  • Gecikmiş konuşma
  • Telaffuz sorunları
  • Sözel ifadede zorlanma
  • Yönergeleri anlama ve izlemede zorlanma
  • Yönleri bilmeme
  • Sayılar, aylar, günler gibi sıralı bilgileri öğrenmede zorlanma
  • Unutkanlık
  • Dalgınlık
  • Zamanı iyi kullanamama
  • Ezberlemede zorlanma
  • Planlama ve organizasyon becerisinde zayıflık
  • Hafızayla ilgili sorunlar
  • İnce motor becerilerde zorlanma
  • Dikkat süresinde yetersizlik
ÖÖG’nin çeşitlerine göre belirtilerini ayrıntılı sıralayacak olursak;
Disleksi’nin Belirtileri;
  • Yavaş veya heceleyerek okuma
  • Harf karıştırma
  • Harf atlama
  • Hece atlama
  • Satır atlama
  • Harf değiştirme
  • Okuduğunu anlamada zorlanma
Disgrafi’nin Belirtileri;
  • Yazmayı öğrenmede zorlanma ya da yavaş yazma
  • Yazarken harflerin yerini değiştirme
  • Harf atlama
  • Harf karıştırma
  • Düzensiz defter kullanımı
Diskalkuli’nin Belirtileri;
  • Sayı kavramını anlamada zorlanma
  • İşlem sembollerini ( +, -, / gibi)algılamada zorlanma
  • Dört işlem yapmada zorlanma
  • Çok basamaklı sayıları algılama ve okumada zorlanma
  • Problemleri anlamada ve çözüm yollarını bulmada zorlanma
  • Rakam karıştırma (6-9, 4-7 gibi)
  • Kesirli ifadeleri anlamada zorlanma
  • Negatif ve pozitif sayıları kıyaslama ve bunlarla işlem yapmada zorlanma
Dispraksi’ nin Belirtileri;
  • Koordinasyon zayıflığı
  • Ayakkabı bağcıklarını bağlamada zorlanma
  • Tek ayaküstünde zıplamakta zorlanma
  • El-göz koordinasyonunda sorunlar yaşama
  • Denge sorunları yaşama
  • Sık sık düşme ve sakarlık
forbrain, ÖÖG’li veya okuma-yazma ya da matematik öğrenmede sorunları olan çocuklara yönelik olan bilişsel becerileri geliştirme programını bütünsel bir yaklaşımla sunar.

§

Popular Posts

Translate